Εργοθεραπεία

ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΔΥΝΑΤΟΣ!

Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία είναι η εξειδικευμένη επιστήμη, η οποία αποσκοπεί στο μέγιστο δυνατό επίπεδο λειτουργικότητας και στην ανεξαρτητοποίηση του παιδιού στους τομείς ενασχόλησης (σπίτι, σχολείο κλπ.), αναλόγως το ηλικιακό του στάδιο.
Παρέχεται σε βρέφη, νήπια, παιδιά και εφήβους, και σε συνεργασία με τους γονείς στοχεύει στην ανάπτυξη, βελτίωση και ενίσχυση των απαραίτητων δεξιοτήτων, ώστε να επιτευχθεί η αυτονομία στην καθημερινή ζωή και γενικότερα στα περιβάλλοντα, που δραστηριοποιείται ένα παιδί.

Οι τομείς ενασχόλησης είναι:

Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
(ατομική φροντίδα, χρήση τουαλέτας, σίτιση, ένδυση/απόδυση, ύπνος, μετακίνηση κ.ά)
Παραγωγικές Δραστηριότητες
(σχολείο, οργάνωση μελέτης, τακτοποίηση και φροντίδα προσωπικών αντικειμένων και χώρου κ.ά)
Ψυχοκοινωνικές Δραστηριότητες
(παιχνίδι, κοινωνική αλληλεπίδραση, συνεργατικές δραστηριότητες, διαχείριση ελεύθερου χρόνου, συναίσθημα κ.ά).

Δεξιότητες

Οι δεξιότητες που απαιτούνται για να εκτελεστούν οι παραπάνω δραστηριότητες είναι:

Κινητικές δεξιότητες
συντονισμός άνω και κάτω άκρων, ενδυνάμωση κορμού, ισορροπία, λεπτοί χειρισμοί των δαχτύλων, χρήση εργαλείων (π.χ ψαλίδι, μολύβι, μαρκαδόρος κ.ά)
Γνωστικές δεξιότητες
συγκέντρωση και προσοχή, προσανατολισμός στο χώρο και τον χρόνο, μίμηση, οργάνωση, μάθηση, οπτική και ακουστική μνήμη, αντίληψη κ.α
Κοινωνικές δεξιότητες
βλεμματική επαφή, κοινωνική ανταπόκριση, ακολουθία κανόνων, αναγνώριση/έκφραση συναισθήματος, συνεργατικό και κοινωνικό παιχνίδι κ.α
Αισθητηριακές δεξιότητες
επεξεργασία και οργάνωση των ερεθισμάτων (μέσω του απτικού, οπτικού, ακουστικού, ιδιοδεκτικού, αιθουσαίου και γευστικού συστήματος) που προέρχονται από το περιβάλλον.

Παιχνίδι Μέσον παρέμβασης

Η Εργοθεραπεία χρησιμοποιεί ως μέσον παρέμβασης το παιχνίδι, ώστε η εμπλοκή του παιδιού στις δραστηριότητες να γίνεται με ευχαρίστηση και αυτό με τη σειρά του να βοηθήσει να υπάρχει αποτελεσματική μάθηση.

Η διαδικασία της παρέμβασης χωρίζεται στα εξής στάδια:

Αξιολόγηση
Θέσπιση σκοπού και στόχων
Σχεδιασμός παρέμβασης
Εφαρμογή εξατομικευμένου προγράμματος
Επαναξιολόγηση
Τερματισμός προγράμματος.

Που απευθύνεται

Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά με:

Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
Νοητική Υστέρηση
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
Μαθησιακές δυσκολίες
Σύνδρομα
Ψυχοκινητική Καθυστέρηση
Δυσπροσαρμοστική Συμπεριφορά
Εγκεφαλική Παράλυση/Κινητικές Αναπηρίες

Πότε ένα παιδί χρήζει εργοθεραπευτικής αξιολόγησης

Μερικά από τα στοιχεία που μας δείχνουν ότι ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική αξιολόγηση, παρατίθενται παρακάτω:

Δεν του αρέσει να εμπλέκεται σε δραστηριότητες ατομικής περιποίησης, όπως βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα, κόψιμο νυχιών, κούρεμα μαλλιών
Δυσανασχετεί με συγκεκριμένες υφές σε ρούχα ή τρόφιμα, σε οσμές, αγγίγματα και θορύβους, δε του αρέσει το μπάνιο
Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί (π.χ ένδυση/απόδυση), να κουμπώσει κουμπιά, να τραβήξει το φερμουάρ, να δέσει τα κορδόνια του, να φάει μόνο του
Δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει εύκολα, είναι αδέξιο, χτυπάει συχνά
Δυσκολεύεται να κρατήσει το μολύβι, να κόψει με το ψαλίδι, να χειριστεί μικρά αντικείμενα, να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να αντιγράψει σχήματα-γραμμές, να φτιάξει παζλ
Τα γράμματα του δεν είναι ευανάγνωστα, αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει σωστά διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων ή των λέξεων
Δυσκολεύεται να αντιγράψει από τον πίνακα ή στην ορθογραφία (κείμενο καθ’ υπαγόρευση)
Έχει μειωμένη συγκέντρωση, διασπάται εύκολα, αφήνει στη μέση (δεν ολοκληρώνει) μία δραστηριότητα, έχει έλλειψη οργάνωσης
Είναι υπερκινητικό, δεν «κάθεται σε ησυχία», δυσκολεύεται να μείνει σε μία συγκεκριμένη θέση
Κουράζεται εύκολα, δεν έχει αρκετή ενέργεια/αντοχή
Δυσκολεύεται να μάθει καινούργια πράγματα και να ακολουθήσει σύνθετες εντολές
Προτιμά να παίζει μόνο του και αποφεύγει την επαφή και το παιχνίδι με άλλα παιδιά
Αποφεύγει τη χρήση των οργάνων της παιδικής χαράς (π.χ κούνια, τσουλήθρα)
Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση ή συμπεριφέρεται άσχημα όταν ματαιώνεται
Δεν έχει καλή οπτική ή ακουστική μνήμη
Scroll To Top